Navegando por Autor "Oliveira, Jaime Bruno Cirne de"
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Artigo Cyclic alternation of quiet and active sleep states in the octopus(Elsevier BV, 2021-03-25) Medeiros, Sylvia Lima de Souza; Paiva, Mizziara Marlen Matias de; Lopes, Paulo Henrique; Blanco, Wilfredo; Lima, Françoise Dantas de; Oliveira, Jaime Bruno Cirne de; Medeiros, Inácio Gomes; Sequerra, Eduardo Bouth; Souza, Sandro José de; Leite, Tatiana Silva; Ribeiro, Sidarta Tollendal GomesPrevious observations suggest the existence of ‘Active sleep’ in cephalopods. To investigate in detail the behavioral structure of cephalopod sleep, we video-recorded four adult specimens of Octopus insularis and quantified their distinct states and transitions. Changes in skin color and texture and movements of eyes and mantle were assessed using automated image processing tools, and arousal threshold was measured using sensory stimulation. Two distinct states unresponsive to stimulation occurred in tandem. The first was a ‘Quiet sleep’ state with uniformly pale skin, closed pupils, and long episode durations (median 415.2 s). The second was an ‘Active sleep’ state with dynamic skin patterns of color and texture, rapid eye movements, and short episode durations (median 40.8 s). ‘Active sleep’ was periodic (60% of recurrences between 26 and 39 min) and occurred mostly after ‘Quiet sleep’ (82% of transitions). These results suggest that cephalopods have an ultradian sleep cycle analogous to that of amniotesArtigo Dreaming during the Covid-19 pandemic: Computational assessment of dream reports reveals mental suffering related to fear of contagion(Public Library of Science (PLoS), 2020-11-30) Mota, Natália Bezerra; Weissheimer, Janaina; Silva, Marina Tatiane Ribeiro da; Paiva, Mizziara Marlen Matias de; Souza, Juliana Avila de; Simabucuru, Gabriela Veltrini; Chaves, Monica de Freitas Frias; Cecchi, Lucas; Oliveira, Jaime Bruno Cirne de; Cecchi, Guillermo; Nevins, Cilene Aparecida Nunes Rodrigues; Silva, Mauro Copelli Lopes da; Ribeiro, Sidarta Tollendal GomesThe current global threat brought on by the Covid-19 pandemic has led to widespread social isolation, posing new challenges in dealing with metal suffering related to social distancing, and in quickly learning new social habits intended to prevent contagion. Neuroscience and psychology agree that dreaming helps people to cope with negative emotions and to learn from experience, but can dreaming effectively reveal mental suffering and changes in social behavior? To address this question, we applied natural language processing tools to study 239 dream reports by 67 individuals, made either before the Covid-19 outbreak or during the months of March and April, 2020, when lockdown was imposed in Brazil following the WHO's declaration of the pandemic. Pandemic dreams showed a higher proportion of anger and sadness words, and higher average semantic similarities to the terms "contamination" and "cleanness". These features seem to be associated with mental suffering linked to social isolation, as they explained 40% of the variance in the PANSS negative subscale related to socialization (p = 0.0088). These results corroborate the hypothesis that pandemic dreams reflect mental suffering, fear of contagion, and important changes in daily habits that directly impact socializationDissertação Sistema para auxilio de analises psicofisiologicas com o uso de jogos digitais(2019-09-27) Oliveira, Jaime Bruno Cirne de; ; ; Signoretti, Alberto; ; Santos, Selan Rodrigues dos; ; Ribeiro, Sidarta Tollendal Gomes;Análises psicofisiológicas são poderosas ferramentas que revolucionaram a área de neurociências a partir de 1929 com a criação da eletroencefalografia (EEG). Essas ferramentas possibilitaram perceber o comportamento do cérebro sob diferentes estímulos, gerando uma melhor compreensão dos processos psicológicos por avaliação das reações fisiológicas, sendo amplamente utilizadas em estudos de comportamento. Os jogos digitais se inserem neste contexto por serem utilizados com o intuito de fornecer estímulos sensório motores, exigindo um processamento cognitivo em diferentes níveis de interpretação. No entanto, essa área de pesquisa emergente enfrenta grandes desafios, uma vez que os eventos dos jogos necessitam ser computados com alta resolução temporal para alcançar uma maior compreensão da experiência. Para contribuir neste sentido, este trabalho propõe e implementa uma ferramenta para facilitar as pesquisas que utilizam análise psicofisiológica, auxiliando no processo de análise do comportamento com o uso de jogos digitais pelo registro automático de eventos com a frequência e a precisão necessárias para acompanhar sistemas de registros psicofisiológicos. A ferramenta foi validada em experimentos que provam o conceito sobre sua capacidade de analisar de forma bem mais eficaz os dados psicofisiológicos quando pesquisadores usarem jogos digitais nas suas pesquisas.