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Navegando por Autor "Gonçalves, Maria De Jesus"

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    Artigo
    A geographical study on amyotrophic lateral sclerosis in Rio Grande Do Norte, Brazil, from 2005 to 2018
    (Taylor and Francis Group, 2022) Gonçalves, Maria De Jesus; Oliveira, Roberto Teodoro Gurgel De; Santana, Glauciane Costa; Fregonezi, Guilherme Augusto De Freitas; Vale, Sancha Helena De Lima; Lais, Lucia Leite; https://orcid.org/0000-0003-2580-485X
    Objective: amyotrophic lateral sclerosis (ALS) is a rare and fatal neurodegenerative disorder with variable incidence and prevalence worldwide. However, clinical-epidemiological studies on ALS are scarce in Brazil. Thus, this study investigated whether ALS incidence had uniform spatial distribution in population-based cluster analysis in Rio Grande do Norte state (Brazil), from 2005 to 2018. Methods: new cases of ALS were identified in a database of the ALS multidisciplinary care center of the Onofre Lopes University Hospital in Natal (Rio Grande do Norte, Brazil). Approaches were based on incidence (empirical Bayes estimator and Moran's I analysis) and cluster analyses (Moran scatter plot and spatial correlogram). Results: a total of 177 patients (59% males) participated in the study; the mean age of ALS onset was 57 years. Mean annual incidence of ALS was 0.3769 per 100,000 inhabitants (95% confidence interval of 0.0889), higher in males than in females (0.4516 per 100,000 vs. 0.3044 per 100,000). According to spatial statistics, patients were homogeneously distributed throughout the studied area. Conclusion: a low estimate was observed compared with other populations. Results did not indicate areas of increased risk or significant spatial geographic dependence, suggesting a random ALS incidence in Rio Grande do Norte.
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    Artigo
    Tecnologia e revistas em quadrinhos no trabalho da inclusão
    (Humanidades & inovação, 2021) Gonçalves, Maria De Jesus; Bonner, Izabel Christhina dos Santos; Souza, Paula Virginia de Vasconcelos; https://orcid.org/0000-0003-2580-485X
    Este trabalho é um relato de experiência de um projeto desenvolvido em uma Escola Pública do município de Natal com o objetivo descrever o processo de construção de Histórias em Quadrinhos (HQ) sobre inclusão nas modalidades manual e digital. O projeto envolveu alunos do 1º ao 5º ano do Ensino Fundamental, com e sem deficiência, idade entre 7 e 11 anos, a professoras do Atendimento Educacional Especializado e da sala regular, estagiários, coordenação, e formadora do Clickideia Tecnologia Educacional. Foram realizadas aulas expositivas, vídeos sobre deficiências, rodas de conversas, dinâmicas e leituras de revistas e criação das revistas. Resultados indicaram que o uso do gênero textual das HQ trouxe benefícios para os alunos. Aumentou a integração entre alunos com e sem deficiências, o interesse pela leitura e compreensão sobre o tema da inclusão. As ferramentas utilizadas podem ser úteis para trabalhar outros conteúdos.
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